Na chwilę obecną kompetencje cyfrowe zaraz obok czytania i pisania wraz z umiejętnościami matematycznymi stanowią podstawową umiejętność współczesnego człowieka.
W skład tych umiejętności wchodzi szeroki wachlarz – od precyzyjnego posługiwania się i dobierania odpowiednich narzędzi, przez zdolność do innowacyjnego myślenia kończąc na planowaniu strategii w przedsiębiorstwie.
Kompetencje cyfrowe to wiedza, umiejętności i postawy pozwalające w sposób efektywny, poprawny, bezpieczny, krytyczny, kreatywny i etyczny wykonywać zadania, rozwiązywać problemy, komunikować się, zarządzać informacją, współpracować, tworzyć i dzielić się treściami.
Szkolenia ,które rozwijają kompetencje cyfrowe są niezwykle można powiedzieć elitarne. Bardzo ważne jest, aby dbać o edukację w tym zakresie mając na uwadze zmiany zachodzące w środowisku, w którym funkcjonuje społeczeństwo. Rozwój kompetencji cyfrowych jest istotny, aby nadążyć za stale rozwijającymi się nowymi narzędziami pracy oraz panującymi trendami.
Digital Mindset
Digital Mindset jest zbiorem uregulowanych postaw i przekonań, mających na celu zrozumienie technologii, na stale rozwijającym się rynku jak i w większości dziedzin naszego życia. Technologia umożliwia dzisiaj przyspieszenie praktycznie wszystkich procesów z naszego życia, znacznie je usprawnia. Obcowanie z nowymi technologiami jest dzisiaj koniecznie a można nawet twierdzić, że konieczne.
Osoba, którą cechuje Digital Mindset:
- Jest innowacyjna i bierze udział w tworzeniu nowych rozwiązań.
- Zdaje sobie sprawę z tego, że technologia jest nieodłącznym elementem naszego życia..
- Zdaje sobie sprawę z tego, że rozwój technologii wiąże się z nieustanna nauką oraz aktualizacją informacji
- Nie obawia się zastąpienia człowieka technologią. Wierzy, że połączenie człowieka i innowacyjnych technologii daje niesamowite możliwości.
- Chce nieustanie się rozwijać i edukować.
Dążenie do rozwoju
Nieustanna nauka i dążenie do rozwoju to podstawowa kompetencja cyfrowa.
Niesamowicie szybko rozwijająca się technologia w dzisiejszym świecie. Wymaga od nas stałej gotowości do ciągłej nauki i aktualizacji wiedzy. Poszerzanie swojej wiedzy i innowacyjność jest kluczowym aspektem dalszego rozwoju technologii.
Reskilling polega na zdobyciu zupełnie nowych umiejętności wewnątrz organizacji. Reskilling bardzo często powoduje zlikwidowanie starych obowiązków i zastąpienie ich nowo nabytymi.
Upskilling polega na polega na ulepszaniu już nabytych umiejętności w stosunku do zmian zachodzących w środowisku. Na podstawie tego co już umiemy, budujemy bardziej zaawansowaną i pogłębioną wiedzę z danego zakresu.
Lifelong learning w rezultacie to wiedza która ewoluuje i zmienia się w zawrotnym tempie wymaga od nas zachowania czułości i otwartości na jej stałe weryfikowanie i rozwijanie, dlatego wszystko czego nauczyliśmy się w przeszłości nadal jest aktualne jednak musimy rozumieć, że jesteśmy zobligowani do ciągłego douczania się i uczenia pewnych rzeczy na nowo.
Jakie korzyści zapewnia ciągłe dążenie do rozwoju?
- Zapewnia szerszy wachlarz umiejętności, a tym samym wyższą efektywność
- Szersze horyzonty i większy zasób wiedzy podnoszą kreatywność
- Daje pełniejsze zrozumienie zachodzących zmian i możliwość szybkiego dostosowania się do nich
- Zapewnia szersze możliwości na rynku pracy i zwiększa naszą przewagę konkurencyjną
- Buduje pewność siebie i ułatwia podejmowanie decyzji w nowych sytuacjach
Dobór narzędzi i platform cyfrowych
Świat jest dzisiaj niesamowicie skomplikowany dlatego wymaga od nas sprawnego posługiwania się narzędziami, które posiadają różnorodne funkcje. Wszelakie platformy są z reguły miejscem, w którym następuje wymiana informacji, dóbr a także usług pomiędzy członkami społeczności w rezultacie będące interakcjami społecznymi.
Rodzaje platform cyfrowych
Przykładowe platformy cyfrowe:
- Społecznościowe (np. Facebook lub LinkedIn)
- Platformy wymiany wiedzy (np. Wikipedia, Yahoo Answers)
- Platformy mediowe (np. YouTube, Spotify)
- Platformy zorientowane na usługi (np. Uber, Airbnb)
Umiejętność doboru platform cyfrowych to ważna kompetencja! Dlaczego?
- Gwarantuje sprawną i efektywną wymianę informacji.
- Umożliwia sprawne pozyskiwanie nowych kontaktów i budowanie z nimi relacji.
- Usprawniają procesy dotyczące współpracy i zarządzania zadaniami.
- Możliwość zautomatyzowanego korzystania z różnorodnego wachlarza usług.
