W poprzedniej części felietonu pod tytułem ” Z czym musi się zmierzyć i jakie najczęstsze błędy popełnia młody przedsiębiorca?”, poruszyliśmy kwestię trudów z jakimi muszą się zmierzyć młodzi przedsiębiorcy lub jakie najczęściej popełniają błędy. Wskazaliśmy już dwa z czterech, naszym zdaniem najczęściej popełnianych. W tym felietonie zaprezentujemy kolejne, które mają duży wpływ na początki prowadzenia biznesu, zapraszamy do lektury.
3. Brak klientów
Młodzi przedsiębiorcy często mają problemy z pozyskiwaniem klientów. Mogą być różne przyczyny takiego stanu rzeczy.
Moc brakującej strategii marketingowej
Niektórzy popełniają błąd, nie doceniając mocy marketingu. Uważają oni, że reklama „szeptana” czy rozdawanie ulotek są wystarczająco skuteczne. Sama forma polecenia firmy i jej produktów jest ważna, ale nie należy opierać się tylko na jednym kanale dotarcia do klienta. Jesteśmy pełni wad, a jedną z nich jest krótka pamięć. To, że wczoraj ktoś rozmawiał o Twoim produkcie, nie znaczy, że nawet już na drugi dzień będzie o tym pamiętał. Tak samo jest z formą reklamy pasywnej (np. wspomnianych ulotkach), gdzie klient decyduje o kontakcie z Tobą. Taka strategia nie jest zła, o ile włączysz do tego element aktywny, np. e-maile z linkiem do Twojej strony wysyłane do potencjalnych nabywców. To Ty wychodzisz z wyciągniętą ręką do klienta i zachęcasz go do kontaktu z Tobą oraz przypominasz o swoim istnieniu. Warto połączyć obie formy pozyskiwania kontrahentów, by dotrzeć do jak największej liczby osób.
Nie zdefiniowana lub źle określona grupa docelowa
Nie zrobiłeś biznesplanu? Gdybyś zrobił, to wiedziałbyś, jaka jest konkretna grupa docelowa dla Twojego produktu. Błędem jest niedokładne określenie, jakich klientów chcesz pozyskać. Wpływa to negatywnie na plan marketingowy, w którym m.in. określasz, w jaki sposób chcesz promować swój produkt. Inne działania podejmiesz, gdy będziesz nastawiony na pozyskanie 65-letniej kobiety z miasta powiatowego, a inaczej 15-letniego chłopaka, który jeździ na deskorolce. Warto napisać biznesplan, przeprowadzić analizę rynku i stworzyć profil idealnego klienta.
Kawa z Klientem? Po co…?
Wiadomo, że najlepiej jest, gdy baza klientów stale powiększa się o nowe „zdobycze”. Często młodzi przedsiębiorcy są tak zajęci pozyskiwaniem nowych kontrahentów, że zapominają o dbaniu o tych już posiadanych. Jest to jeden z poważniejszych błędów, bo możesz stracić potencjalne „grube ryby”, które mogą być kluczowe dla przetrwania Twojej firmy. Pozyskanie nowego klienta jest kilkukrotnie droższe niż utrzymanie dotychczasowego. Budowanie długofalowych relacji polega na dbaniu o relacje z klientem, który już Ci zaufał – utrzymywanie z nim kontaktu i wychodzenie naprzeciw jego potrzebom.
Brak wizerunek własnej firmy
„Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – zdarza się, że młodzi przedsiębiorcy zapominają w ferworze tworzenia własnej firmy o tym starym polskim porzekadle. Ale taka jest prawda. Jeżeli np. prowadzisz sklep internetowy i nie masz bezpośredniego kontaktu z klientem to biuro Twojej firmy może mieścić się w Twoim niepościelonym łóżku, ale jeżeli Twoja działalność wymaga bezpośredniego kontaktu z drugą osobą, to może warto zainwestować trochę funduszy w lokal w lepszej okolicy czy odpowiedni strój. Wiadomo, że na początku będzie Ci ciężko wysupłać dodatkowe środki na wyższy czynsz, ale zastanów się, czy w dłuższej perspektywie nie będzie to opłacalne.
Najbardziej prawdopodobne Twoje błędy to: 1) brak lub złe określenie grupy docelowej; 2) brak dopracowanej strategii marketingowej; 3) skupienie się na reklamie „szeptanej” bądź pasywnej; 4) niepodtrzymywanie kontaktu z pozyskanymi kontrahentami; 5) nieinwestowanie w wizerunek firmy.
4. Problemy z finansowaniem przedsięwzięcia
Myśl przyszłościowo i racjonalnie zarządzaj funduszami, które posiadasz. Pomyśl 2 razy, zanim wydasz kolejnego 1 PLN. Zrób sobie kosztorys miesięczny z dokładnie rozpisanym planem na co i ile chcesz przeznaczyć pieniądze. Warto mieć przynajmniej podstawową wiedzę o zarządzaniu środkami finansowymi i formach ich pozyskiwania.
Braki w zapleczu finansowym
Zakładając swoją firmę, zapewne skupiłeś się na „tu i teraz” – tyle rzeczy trzeba kupić, tyle rachunków zapłacić na już, później wcale nie jest lepiej. Musisz pamiętać, że na koncie musisz mieć odłożoną nienaruszalną sumę na czarną godzinę . Może Ci to pomóc zachować płynność finansową w momencie, gdy będziesz miał chwilowe problemy np. z wyegzekwowaniem płatności kontrahentów lub nagle będziesz miał jakieś niezaplanowane wydatki.
Są źródła pozyskania finansów na rozwój własnej firmy, ale po co z nich korzystać….
Często z braku wiedzy wynika błąd młodych biznesmenów polegający na niewiedzy o możliwościach finansowania. Pieniądze na rozwój swojej firmy możesz pozyskać z różnych źródeł. Obecnie najbardziej chyba znane są dofinansowania w ramach projektów europejskich. A może lepiej skorzystać ze wsparcia oferowanego przez np. AIP? Musisz trochę poszperać w Internecie, poszukać, porównać i zorientować się, jaka opcja jest optymalna dla Ciebie.
Najbardziej prawdopodobne Twoje błędy to: 1) nieznajomość źródeł pozyskania finansów na rozwój Twojej firmy; 2) brak środków na czarną godzinę.
Jak widać, na młodego przedsiębiorcę czyha wiele pułapek związanych z prowadzeniem własnego biznesu. Powyżej zostały przedstawione te błędy, które wydają się być najbardziej powszechne. Staraj się wystrzegać powyższych potknięć, a prowadzenie własnej firmy powinno stać się przynajmniej trochę łatwiejsze.
Nasz wybiórczy ranking najistotniejszych cech skutecznego przedsiębiorcy
Prowadzenie własnej firmy to często praca bez chwili wytchnienia, która trwa „jedyne” dwadzieścia cztery godziny na dobę bez możliwości złożenia wypowiedzenia, dlatego warto wypracować w sobie pewne cechy charakteru, które będą niezwykle przydatne:
Motywacja
Samodzielne motywowanie się do pracy jest kluczowe. Nie ma klientów, nie ma milionów na koncie a zobowiązania finansowe i rachunki same się nie zapłacą. Spokojnie, to normalne, że masz ochotę złożyć broń, ale wtedy na scenie musi pojawić się motywacja. Zadaj sobie jedno pytanie: po co to wszystko robisz? Jeżeli otworzyłeś swój biznes, dlatego, że chciałeś połączyć swoją pasję z zarobkowaniem – to masz dużą szansę na odniesienie sukcesu.
Cierpliwość
Według danych GUS co czwarta firma w Polsce znika w 1szym roku funkcjonowania, a do 3ch urodzin dotrwa nieco ponad 40%. Dlaczego, oprócz dobrego pomysłu i skutecznego zarządzania liczy się również cierpliwość. Efektów Twojej pracy nie będzie widać od razu, a próg rentowności może zostać osiągnięty dopiero po kilku latach. Statystycznie pierwsze prawdziwe przychody firma uzyskuje po minimum 2 latach istnienia na rynku.
Samodyscyplina
Musisz pamiętać o tym, że rzeczy same się nie zrobią. Musisz radzić sobie z organizacją własnej pracy, bo inaczej utoniesz w fali wszystkich zadań. Musisz pamiętać o opłatach, spotkaniach z klientami i innych rzeczach, które powinny być wykonane na czas. Czas na wakacje przyjdzie później, na razie zajmij się zarabianiem na nie.
Tych cech jest o wiele więcej np.: uczciwość, samodoskonalenie, pewność siebie (nie nadmierna), odwaga, wytrwałość i wysiłek, przywództwo, kreatywność, innowacyjność …. Wymienione cechy nie wyczerpują oczywiście tematu materiału na idealnego przedsiębiorcę, ale z naszej perspektywy stanowią dobry wstęp do refleksji o nastawieniu, jakie powinna mieć każda osoba, podejmująca trud prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Bądź zmotywowany, cierpliwy i wytrwały, to masz szansę, ale pewności nie masz – warto? Wg nas, tak ale to na pewno nie droga dla każdego z Was. A teraz czas na chwilę refleksji i znalezienie odpowiedzi na bardzo proste pytanie: jesteś przedsiębiorcą czy pracownikiem? A teraz, do dzieła …. ?