Do założenia własnej firmy potrzebny jest pomysł, poświęcony czas i środki finansowe. Jednak patrząc na trudności, które napotkamy na początku własnej działalności kluczowe mogą okazać się motywacja, cierpliwość i wytrwałość. Bez nich nie da się przejść przez całe morze biurokratycznych absurdów i niewiadomych, a to właśnie one najbardziej wykańczają młodych przedsiębiorców.
Człowiek uczy się na błędach, ale najlepiej uczyć się na błędach cudzych – szczególnie, gdy mowa o własnej firmie, w którą inwestujesz swój czas, pieniądze i zapał. W poniższym felietonie znajdziesz jakie błędy mogą czyhać na Ciebie – młodego przedsiębiorcę.
Jakiś czas temu znaleźliśmy ciekawą ankietę przeprowadzoną na 463 ankietowanych, którym postawiono pytanie: „Czy chciałbyś prowadzić własną firmę?” a oto jej wyniki.
- już prowadzę własną firmę 39%
- tak, rozważam to 35%
- nie, ale nie wykluczam 13%
- nie, nie biorę tego pod uwagę 13%
Upraszczając temat prowadzenia działalności gospodarczej, można stwierdzić, że dla każdego przedsiębiorcy ważne są cztery rzeczy: podatki, ubezpieczenia, przychody i rozchody. Jednak poniżej skupimy się na 4ch trochę innych kwestiach, które są zdecydowanie bardziej „miękkimi” kwestiami, jednak z naszego punktu widzenia, są one istotniejsze, gdyż albo je posiadasz albo…. nie – to proste i z naszego punktu widzenia niezmienne.
1. Zdecydowanie nazbyt „różowe” podejście do biznesu
Pierwszą grupą błędów są te związane z Twoją wizją prowadzenia biznesu i tym, co Cię do tego motywuje.
Odrealniony plan
Jednym z wielu podstawowych błędów jest niezachwiana wiara, że Twój pomysł jest od razu idealny, że na pewno wszystko się uda i przyniesie ogromne zyski. Zbytnia wiara we własne umiejętności i powodzenie Twojego planu mogą mieć zgubne konsekwencje. Może okazać się, że w Twojej głowie wszystko działa jak w zegarku, lecz twarde prawa rynku szybko to zweryfikują i nie zawsze zdążysz na czas zauważyć błędy i wprowadzić odpowiednie zmiany. Dlatego najlepiej zacznij od napisania dobrego biznesplanu, który pomoże Ci uporządkować pomysły a między innymi dzięki analizie SWOT pokaże zarówno mocne, jak i słabe strony Twojego pomysłu na biznes.
Brak alternatywnego planu działania
A co, jeżeli jednak Twój pomysł okaże się fiaskiem? Zastanowiłeś się, co wtedy zrobisz? Jest to jeden z podstawowych błędów młodych przedsiębiorców – wiara w pomysł tak silna, że często nie dopuszcza się do siebie myśli, że coś może pójść nie tak. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest bardzo ryzykownym przedsięwzięciem – możesz stracić czas oraz pieniądze. Dlatego warto czasem skupić się na negatywnym scenariuszu po to, by w razie jego spełnienia być gotowym na obranie innej drogi. Tak samo musisz tworzyć alternatywne scenariusze dla konkretnych działań w ramach prowadzenia firmy np. co jeśli nie osiągniesz planowanej sprzedaży lub wyznaczonych celów.
Brak uporczywości ….
i brak konsekwencji to Twój wróg. Musisz walczyć z pokusą łapania wielu srok za ogon. Skup się na tym, co zaplanowałeś w swoim biznesplanie i tego się bardzo wytrwale trzymaj. Dobry plan działania będzie jasno określał, jakie kroki po kolei musisz zrobić i jakie „kamienie milowe” masz do osiągnięcia w samodzielnie wyznaczonym czasie. Jeśli udało Ci się osiągnąć wyznaczone cele to rozpisz plan na następny okres działania. Jeżeli jednak coś poszło nie tak, to zastanów się, co jest tego przyczyną.
Nadmierne koncentrowanie się na swojej usłudze/produkcie
Kolejnym błędem jest zbytnie skupienie się na stworzeniu idealnego produktu lub usługi. Przez takie podejście sam opóźniasz wejście na rynek i sprawdzenie w praktyce, jak na Twój produkt zareagują klienci. Lepiej zacząć sprzedaż wcześniej, bacznie obserwować rynek i reagować na opinie klientów niż czekać, aż produkt będzie idealny. W praktyce może okazać, że dla klientów kluczowe będą inne cech produktu niż wydawało Ci się na początku. To tylko generuje niepotrzebne koszty, a i tak na końcu to klient zadecyduje czy będzie chciał kupić akurat Twój produkt.
Najbardziej prawdopodobne Twoje błędy to: 1) za bardzo wierzysz, że Twój plan na biznes jest idealny; 2) zrezygnowałeś z napisania rzetelnego i realistycznego biznesplanu; 3) Twoim działaniom brakuje konsekwencji, nie realizujesz planu tylko działasz chaotycznie; 4) próbujesz stworzyć produkt/usługę idealną dla każdego; 5) nie masz motywacji, samodyscypliny i cierpliwości do prowadzenia firmy i czekania na efekty swojej pracy.
2. Przecenianie swoich kwalifikacji, zdolności, umiejętności
Nie ma człowieka, który samodzielnie potrafi zrobić wszystko idealnie. Młodzi przedsiębiorcy, wiele rzeczy chcą robić samodzielnie i nie potrafią dzielić się z innymi swoimi obowiązkami. Być może wynika to z chęci obniżenia kosztów utrzymania, być może z przekonania, że nikt nie zrobi niczego tak dobrze, jak Ty sam. Nazwalibyśmy takie postępowanie syndromem niedojrzałego managera.
Nie jesteś korporacją, ale…
Wielu podczas budowania własnej firmy zapomina o możliwościach, jakie daje tworzenie procedur, określonych standardów działania czy też korzystania z rozwiązań informatycznych. Jedną z takich rzeczy jest np. tworzenie szablonów pism lub ofert. Dzięki temu wystarczy tylko wpisać dane kontrahenta, a nie za każdym razem pisać cały dokument od początku.
Brak konsultacji
Młodzi przedsiębiorcy często popełniają ten błąd, że nie rozmawiają o swoim pomyśle z innymi. Być może wynika to ze strachu przed kradzieżą pomysłu, jednak warto rozmawiać. Pamiętaj, że inni również kiedyś zaczynali z biznesem, więc może chętnie podzielą się swoimi nabywanymi latami doświadczeniami. Świetną okazją do zdobycia cennych rad są np. targi branżowe czy konferencje organizowane przez firmy zewnętrzne, gdzie masz szansę poznać innych przedsiębiorców, nawet zza granicy. Warto również zajrzeć na fora internetowe, gdzie możesz zachować względną anonimowość lub popytać osoby z drugiego krańca Polski, które raczej nie będą dla Ciebie zagrożeniem na rynku lokalnym. Rozmowa o swoim projekcie da Ci również świeże spojrzenie na sprawy, z którymi możesz mieć kłopot. Starsi koledzy mogą podpowiedzieć Ci wiele ciekawych rozwiązań, do których być może dochodziłbyś latami.
Zewnętrzni specjaliści są „źli”?
Młodzi przedsiębiorcy często rezygnują z pomocy specjalistów, bo chcą zaoszczędzić. Taka oszczędność jest niezwykle krótkoterminowa. Najlepszym przykładem jest chociażby prowadzenie księgowości firmy. Nie każdy musi się na tym znać, a błąd, chociażby w rozliczeniu podatku, może kosztować cię wysoką karę albo nawet kontrolę skarbową. Dlatego zalecane jest zlecanie takich zadań firmom z zewnątrz.
Wybujała samodzielność i brak szukania wsparcia
Kolejnym błędem początkujących przedsiębiorców jest niechęć do zatrudniania pracowników. Warto zastanowić się, jakie stanowisko jest kluczowe dla rozwoju Twojej firmy i obsadzić je osobą, która w profesjonalny sposób wywiąże się ze swoich zadań. Oczywiście nadszarpnie to Twój miesięczny budżet, ale w dłuższej perspektywie będzie to bardziej opłacalne dla Twojej firmy. Nie wszystko jesteś w stanie zrobić samodzielnie, a wiele zadań możesz delegować na pracowników. Jeżeli jednak nie stać Cię na zatrudnienie pracowników może powinieneś zastanowić się nad przyjęciem praktykantów czy stażystów. Ty dasz im możliwość zdobycia doświadczenia, oni będą wykonywać swoje obowiązki bez finansowego obciążania Twojego konta.
Najbardziej prawdopodobne Twoje błędy to: 1) nie pytasz o radę bardziej doświadczonych przedsiębiorców; 2) nie delegujesz niektórych obowiązków zewnętrznym specjalistom; 3) nie chcesz zatrudnić pracowników; 4) nie korzystasz z rozwiązań, które mogą ułatwiać Ci pracę i nie automatyzujesz procesów wewnątrz firmy.